Persbericht - aankondiging initiatiefvoorstel tweede supermarkt Zevenhuizen

Tot 15 mei 2004 had Zevenhuizen twee supermarkten, de C1000 en Albert Heijn, beide gevestigd in de Dorpsstraat. Het wordt tijd dat Zevenhuizen weer een tweede supermarkt mag verwelkomen. Met de recente en toekomstige nieuwbouw van de wijken Zevenrozenhof, het Koningswartier en de Swanladriehoek groeit Zevenhuizen dusdanig dat een tweede supermarkt geen overbodige luxe is.

Binnen de VVD-fractie hebben we het er al langere tijd over. We merken dat inwoners van Zevenhuizen zich ook steeds meer uitspreken op dit onderwerp. Laten we eerlijk zijn, het is een lastige opgave. Het beleid van de provincie is erop gericht om geen nieuwe koopstromen te creƫren. In de detailhandelsnota van Zuidplas wordt aangesloten op dit beleid.

Moeten we ons erbij neerleggen?
Wat de VVD Zuidplas betreft niet! Wij nemen het initiatief en gaan hiermee aan de slag!

Waar liggen onze kansen?
De detailhandelsnota van Zuidplas komt in april aan de orde. Hierin kunnen we zelf besluiten het beleid van de provincie wat betreft Zevenhuizen minder strak te hanteren. Het beleid van de provincie passen we niet zomaar aan. Maar ondanks dat de provincie de komst van een tweede supermarkt ogenschijnlijk uitsluit zijn er wel wat mogelijkheden. Hiervoor gaan we een gedegen plan opstellen, waarin we o.a. een behoefteraming opnemen. Daarnaast gaan we de effecten op de bestaande winkelgebieden in kaart brengen en gaan we gesprekken aan met ondernemers en ondernemersverenigingen.

Gezien het huidige beleid zijn er twee opties:
- Iets wat je niet kunt veranderen moet je accepteren;
- Iets wat je niet kunt accepteren moet je veranderen.

De VVD Zuidplas gaat voor het laatste. De komende weken gaan we intern bepalen hoe we dit gaan aanpakken. Het eindresultaat kunnen we niet toezeggen. Wat we wel kunnen garanderen is dat we er met volle overtuiging en energie tegenaan gaan, zoals u van ons gewend bent.

Wij gaan aan de slag met een initiatiefvoorstel!

Namens de fractie van

VVD Zuidplas,