Posthuis Moordrecht

Afgelopen dinsdag 18 september jl., was de informatieavond over het Posthuis in Moordrecht. De VVD is van mening dat het Posthuis niet mag zorgen voor een onveilige woonomgeving voor omwonenden. Op dit moment is dit wel het geval. Dat willen wij, binnen de wettelijke mogelijkheden, tegengaan.

De VVD-fractie heeft naar aanleiding van deze avond, de gepubliceerde rapporten en de gevaarlijke situatie met betrekking tot het Posthuis de volgende schriftelijke vragen:

Naar aanleiding van het rapport van Sweco d.d. 21-06-2018 hebben we de volgende vragen:

1. De kapconstructie van de filmzaal, de garage en de slijterij kon niet worden geïnspecteerd. De kapconstructies die wel zijn geïnspecteerd zijn als zeer slecht bestempeld. Deelt het college de opvatting dat de niet geïnspecteerde kapconstructies een onbekend risico vormen, de staat minimaal net zo slecht is als de wel-geïnspecteerde kapconstructies, en daarmee een niet kwalificeerbaar risico vormen voor de omwonenden?
  2. Conform de woningwet zijn de eigenaren verplicht het gebouw in een zodanige staat te houden dat er geen gevaar voor de gezondheid en veiligheid ontstaat, danwel voortduurt. Hier wordt aantoonbaar niet aan voldaan. Wat gaat het college doen om de eigenaren aan de wettelijke verplichting te houden?

3. Kan het college aangeven wat de voorgenomen acties gaan zijn op de aanbevelingen door Sweco (blz. 53)? Graag per aanbeveling aangeven wat de voorgenomen actie is.

4. Kan het college bovenstaande vraag uitbreiden met een verwacht tijdspad op de verschillende te ondernemen stappen?

De VVD vindt het erg belangrijk dat er op een zo kort mogelijke termijn uitzicht is op een oplossing waar de omwonenden mee verder kunnen en duidelijkheid verschaft.

Met betrekking tot de toekomstige mogelijkheden hebben we de volgende vragen:

1. Klopt het dat op basis van de huidige wetgeving en de staat van het pand op dit moment reparatie wél afdwingbaar is en sloop niet?
  2. Welke scenario’s ziet het college voor zich om het Posthuis te herontwikkelen?

3. Welke parkeernorm geldt er?

4. Kunnen we bij herontwikkeling voldoen aan de geldende parkeernorm?

5. Wat is de maximale bouwhoogte die het college haalbaar acht om meer kostendekkend te kunnen bouwen?

6. Wat zijn de mogelijkheden om binnen het beschermd dorpsgezicht nieuwbouw te plegen? Moet de verordening daartoe worden aangepast?

Met betrekking tot het verhalen van de kosten op de eigenaren hebben we de volgende vragen:

1. Is bekend of de tegenpartij voldoende liquide is om de kosten te dragen als deze worden verhaald?

2. Worden de reeds gemaakte, zoals de verschillende onderzoeken, rapporten, reeds getroffen noodmaatregelen door de gemeente, verhaald op de tegenpartij?

3. Welke toekomstige kosten gaat de gemeente verhalen op de tegenpartij?

Bovenstaande vragen zien we graag schriftelijk beantwoord worden binnen de daartoe gestelde termijn.

Namens de fractie van

VVD Zuidplas,