Aanrijtijden politie

De aanrijtijden van de politie zijn recent (16 juli 2018) gepubliceerd. Naar aanleiding van eerder gestelde vragen door de VVD-fractie, d.d. 12-04-2016 en 13-03-2017, en de daarop volgende beantwoording, 13-05-2016 en 12-04-2017, zijn wij genoodzaakt het college hierover nogmaals te bevragen. Deze noodzaak komt voort uit het gegeven dat wij geen verbetering zien in de aanrijtijden, ondanks de verwachting uit de eerdere beantwoording.

Door inspanningen van het college is met de leiding van het politieteam Waddinxveen-Zuidplas overeengekomen dat solosurveillance (met name motorsurveillance) en strategische inzet van beschikbare politie-eenheden wordt geïntensiveerd. Maandelijks wordt het college door de teamleiding van het politieteam Waddinxveen-Zuidplas hiervan op de hoogte gebracht.

In eerdere beantwoording heeft het college aangegeven dat zij de ontwikkelingen met betrekking tot de aanrijtijden van de politie nauwlettend in de gaten houdt en indien er geen verbeteringen optreden blijvende aandacht vragen bij de leiding van de politie.

Bovenstaande grafiek toont de prio-1 meldingen waarbij de aanrijtijden langer zijn dan 15 minuten, en dus te laat zijn. Hierin valt op dat Zuidplas beduidend lager scoort dan Waddinxveen, waar wel een politiebureau is gesitueerd en waar de noodhulp voor onze prio-1 meldingen vandaan komen. Vanaf begin 2016 is het verschil ten opzichte van Waddinxveen niet in positieve zin ontwikkeld. De landelijke norm van 90% van de aanrijtijden binnen 15 minuten wordt niet gehaald. Opvallend is dat Waddinxveen rond het landelijk gemiddelde zit van 85%, Zuidplas scoort +/- 10% lager (75%).

Gezien de gepresenteerde cijfers over aanrijtijden van de politie in Zuidplas en de eerdere antwoorden heeft de VVD-fractie de volgende vragen aan het college:

1.     Heeft het college kennis genomen van deze publicatie?

2.     Hoe interpreteert het college deze informatie?

3.     Kunt u aangeven hoe het komt dat Zuidplas lagers scoort dan landelijk, terwijl Waddinxveen rond het landelijk niveau presteert en we gebruik maken van hetzelfde politieteam?

4.     Bent u van mening dat de leiding van het politieteam Waddinxveen-Zuidplas voldoende heeft gepresteerd wat betreft de eerder gemaakte afspraken?

5.     Welke mogelijkheden ziet u om de aanrijtijden te verbeteren?

6.     Welke stappen gaat u zetten om de aanrijtijden in positieve zin te veranderen?

7.     Gaat u de leiding van het politieteam Waddinxveen-Zuidplas ter verantwoording roepen en erop toezien dat:

a.     de aanrijtijden van Zuidplas naar de vastgestelde landelijke norm (90%) gaat;

b.     per direct geen verschil meer zichtbaar is tussen de aanrijtijden van Waddinxveen en Zuidplas?

Wijze van beantwoording:

Schriftelijk binnen de daartoe gestelde termijn.

Namens de fractie van

VVD Zuidplas,