Graffiti op geluidsschermen treinviaduct in Esse

De fractie van de VVD Zuidplas heeft kennis genomen van het artikel “Wolga baalt van gekladder” in het AD/RD Oost van 22 februari 2018.

Uit het artikel blijkt de terechte en begrijpelijke ergernis van bewoners in de wijk Esse in Nieuwerkerk aan den IJssel omtrent vieze en graffiti volgespoten geluidsschermen die op het treinviaduct in Esse hangen.

De VVD Zuidplas gelooft in het principe “schoon, heel en veilig” en is van mening dat een en ander afbreuk doet aan het woongenot van onze inwoners. Verloedering in de openbare ruimte is derhalve zeer ongewenst. Pro-Rail zou haar verantwoordelijkheid moeten nemen als eigenaar van van deze schermen in de openbare ruimte.

De VVD Zuidplas heeft daarom de volgende vragen aan het college:

1.      Is de gemeente Zuidplas op de hoogte van deze ongewenste situatie ?

2.      Heeft de gemeente contact opgenomen met ProRail, de eigenaar van deze schermen en schriftelijk stevig aangedrongen op het aanpakken daarvan ?

3.      Kan schoonmaak eventueel bij Pro-Rail (als eigenaar) worden afgedwongen ?

4.      Kan de gemeente zelf, eventueel in overleg met Pro-Rail een rol spelen in het kader van schoonmaak/beheer openbare ruimte, waarna eventueel kosten worden verhaald op de eigenaar ?

5.      Kunnen er maatregelen worden genomen om, na schoonmaak, herhaling van het spuiten met graffiti te voorkomen ?

6.      Kortom, wat gaat de gemeente op zo snel mogelijke trermijn doen ?

Graag ontvangen wij een schriftelijke beantwoording op deze vragen.

Jan Ambachtsheer

Gemeenteraadslid VVD Zuidplas