Hoe tijdelijk is tijdelijk?
In hoeverre wordt dit neergezet met de insteek om het over 10 jaar weer op te doeken? Of wordt de term ‘tijdelijk’ aangegrepen om nu een omgevingsvergunning te krijgen zodat er buiten de wettelijke vigerende kaders ontwikkeld kan worden?
Stel dat de insteek is om permanent te ontwikkelen, hoe zou het college daar tegenover staan op deze locatie? En wat zouden wij daar als raad van vinden? Zou ons advies anders zijn indien het een permanente ontwikkeling zou zijn geweest?
In het kavelpaspoort staat dat de woningen zowel verplaatsbaar als op een vaste fundering kunnen staan. In hoeverre past een vaste fundering bij de tijdelijkheid van de vergunning?
In de ruimtelijke onderbouwing wordt de indruk gewekt dat de toekomstige bewoners al bekend zijn. Is dat zo? Zijn de initiatiefnemers de toekomstige bewoners? Als dat inderdaad zo is, waarom wordt er dan in de begroting gerekend met 8 of 10 woningen?
Relatie huisvestingsverordening
In onze lokale huisvestingsverordening zijn regels opgenomen om lokaal te kunnen toewijzen. Hiermee komt lokaal aanbod ook terecht bij lokale vraag. Hoe zit dat bij dit project? Zijn er afspraken om lokaal toe te wijzen?
Verkeer
Verkeerstechnisch wordt er geadviseerd om de Zuidplasweg op onderdelen anders in te richten. Er wordt geopperd om de lange rechtstand te onderbreken om de snelheid eruit te halen en de inrit van het ontwikkelgebied te verleggen. Als we de Zuidplasweg toch mogelijk gaan herinrichten dan zou ik willen pleiten voor een meer grootschalige herontwikkeling en de weg een dorpser karakter te geven en ook het verleggen van de inrit Nijverheidscentrum. Is het college hiertoe bereid?
Er wordt ook gepleit voor het omklappen van de bushaltes zodat de voetgangersoversteek niet meer achter de bus langs is (levensgevaarlijk). Is het niet veel goedkoper om twee zebrapaden aan te leggen wat hetzelfde probleem oplost?
Parkeren
Het plan voldoet aan de parkeernorm. Er worden zelfs 2 extra parkeerplaatsen aangelegd.
Desondanks voorzien wij een risico dat dit onvoldoende blijkt en dat er langs de Zuidplasweg geparkeerd gaat worden. Dat lijkt me uit oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst!
Plan financieel
Ondanks dat de gemeente financieel geen risico loopt toch een paar opmerkingen.
De begroting oogt erg positief en aan de lage kant. De totale geschatte bouwkosten voor de aanleg van paden, een brug en inrit bedraagt € 42.500. Het lijkt me wat weinig gezien de vierkante meters.
Een gemeenschappelijke ruimte voor € 8.000. De schuur die wij bij onze woning hebben neergezet betrof ongeveer dat bedrag. Het verschil kan zijn dat ik niets zelf heb gedaan (dat is overigens maar goed ook) en dat de bewoners van deze ontwikkeling wél zelf de handen uit de mouwen zullen steken. Tenzij er écht zelf gerealiseerd wordt kan ik me niet voorstellen dat je voor € 8.000 een gemeenschappelijke ruimte voor 10 woningen neerzet.
Wat is de consequentie als gaandeweg de ontwikkeling de begroting onrealistisch blijkt?
Voorzitter, ik kom aan het einde van mijn betoog. De lokale VVD wenst de initiatiefnemers veel succes bij deze ontwikkeling en de toekomstige bewoners veel woonplezier.