Pancras den Hollander

Mijn is: Pancras den Hollander, 1e Penningmeester VVD Zuidplas vanaf 9 oktober 2008. Getrouwd en vader van twee dochters en bijna 74 jaar, woonachtig in Moordrecht. Lid geworden van de VVD op 1 januari 1981.

Vanaf 1981 lid geweest van diverse commissies van de VVD Afdeling Moordrecht. Bestuursfuncties voor de VVD Afdeling Moordrecht vanaf 11 februari 1993 en vanaf begin 1995 ruim 3 jaar als de functie van Secretaris en Penningmeester van de VVD afdeling Moordrecht vanaf 1998 t/m 9 oktober 2008, dus ruim 10 jaar. Coördinator fusiecommissie VVD Z3 (Zuidplas) vanaf 10 oktober 2007 t/m 9 oktober 2008. Op bestuurlijk niveau verder 20 jaar Secretaris geweest van de Postduiven Vereniging Gevleugelde Vrienden, Moordrecht.

De belangrijkste taken van de penningmeester:

De penningmeester is verantwoordelijk voor het financiële beheer van de VVD Zuidplas. De penningmeester is door het bestuur gemachtigd betalingen te doen voor de afdeling. Daarmee is verbonden dat de penningmeester ook een zware verantwoordelijkheid heeft voor het bewaken van de afdelingsgelden, voor de inning van de jaarlijkse contributies van leden en lokale giften. De penningmeester is ook verantwoordelijk voor het opstellen van de jaarlijkse conceptbegroting, die in de najaarsvergadering van de afdeling door de leden goedgekeurd dient te worden. Bij het opstellen van de begroting dient met name te worden gereserveerd voor de nieuwe Gemeenteraadsverkiezingen.

De contributie wordt centraal geïnd. De VVD Zuidplas ontvangt een afdrachtspercentage van de geïnde contributies. De contributie van de VVD-bestuurdersvereniging gaat volledig naar deze vereniging. De giften gedaan door de leden via het hoofdkantoor van de VVD komen volledig ten goede van de VVD Zuidplas.

De penningmeester dient vóór 1 maart bij het algemeen secretariaat het financieel jaarverslag in over het afgelopen boekjaar. Het getekende kascommissieformulier van de afdeling moet ook vóór 1 maart  bij het algemeen secretariaat zijn ingediend. Achtergrond van deze termijn is, dat de accountant van de VVD deze informatie vanaf 1 maart nodig heeft voor zijn goedkeurende verklaring bij het jaarrapport van de VVD over het afgelopen boekjaar. De VVD is één vereniging. Dit heeft gevolgen voor de externe verslaglegging. Het belangrijkste gevolg is, dat één gezamenlijk jaarrapport wordt samengesteld voor de gehele VVD,  alsmede het hoofdbestuur plus de stichtingen en verenigingen rond de VVD. Eén gezamenlijk jaarrapport biedt meer transparantie. Dat is de wens van de VVD.

Tot slot wil ik uitleg geven over de reserve nieuwe Gemeenteraadsverkiezingen. Zoals eerder reeds aangeven wordt ieder jaar bij het opstellen van de begroting een bedrag gereserveerd voor de Bestemmingsreserve verkiezingen. Bij een gerealiseerd resultaat van een boekjaar, komt het bedrag van de begroting bij de bestemmingsreserve verkiezingen. Met andere woorden: wij als VVD Zuidplas sparen 4 jaar om in één keer de uitgaven van de Gemeenteraadsverkiezingen te kunnen bekostigen.

Pancras den Hollander

Penningmeester VVD  Zuidplas