Meelopen met het wijkteam Zevenhuizen, ook ogen en oren voor de gemeente.

Enige tijd geleden kregen we als Raadsleden een uitnodiging om mee te lopen met de buitendienst van de gemeente Zuidplas. Dat leek mij wel leuk, omdat het een kant van de gemeente, buiten het gemeentehuis, is waar je als raadslid niet vaak mee in aanraking komt. Na het aantrekken van een zichtbaarheidsjas en veiligheidsschoenen (eigen veiligheid eerst voor de medewerkers) gingen we op pad.

Schoon, heel en veilig in de praktijk. Van het rechtzetten van aangereden paaltjes, het verwijderen van glazen flessen in de berm tot het verwijderen van kadavers, het aanpakken van zwerfvuil en het vrijmaken van watergangen vanuit de ringvaart naar lager gelegen sloten.

Ondertussen kwam ik op plekken in de gemeente die ik soms nog niet (goed) kende en viel me op hoeveel er “waargenomen” werd over de openbare ruimte en hoezeer er kennis was van het gebied en de kernen. Een mooi gebied met vogels rond de roeibaan, waar echter ook met enige regelmaat spullen uit gemak, of omdat ze het daglicht niet kunnen velen, worden gedumpt. Juist omdat het er zo uitgestrekt en leeg is.

Ondertussen werden we vaak gegroet door inwoners, die dit werk zichtbaar waarderen.

Leuk en divers werk, dat met trots wordt vervuld. Absoluut niet te onderschatten, met een sociale functie. Zo kwam ook nog een mooi verhaal over goede afspraken met hangjongeren en hun afval voorbij.

Medewerkers van de buitendienst bedankt voor dit absoluut nuttige werkbezoek. De Raad, letterlijk, op straat!

Jan Ambachtsheer
Raadslid VVD Zuidplas