Zevenhuizen

Zevenhuizen is een dorp in de gemeente Zuidplas. Tot 1991 was Zevenhuizen een zelfstandige gemeente toen het samenging met de gemeente Moerkapelle. In 2010 is Zevenhuizen-Moerkapelle opgegaan in de gemeente Zuidplas.

Zevenhuizen ligt tussen de rijkswegen A12 en A20 en de rivier de Rotte in de Tweemanspolder, de Zuidplaspolder en de Eendragtspolder. Het dorp wordt omsloten door het dorp Moerkapelle, de (voormalige) gemeenten Waddinxveen, Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel, de wijk Nesselande (gem. Rotterdam), de buurtschap Oud Verlaat en de gemeente Lansingerland.

Het dorp heeft een centrum (Dorpsstraat) met diverse winkels en restaurants, een openbare basisschool ('t Reigerbos) en een christelijke basisschool (De Eendragt) in het dorp en een christelijke basisschool (De Nessevliet) in Oud Verlaat. Verder zijn er diverse sport- en recreatiemogelijkheden. Zevenhuizen heeft een dorpshuis (Swanla), een discotheek ('La Baraque', tegenwoordig gesloten) en vier kerken in het dorp: de Hervormde Dorpskerk uit 1699/1700, de toren is veel ouder (±1525); het kleine kerkje van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden uit 1866 (voorheen een remonstrantse kerk, de Gereformeerde Kerk uit 1929 en de ABC Gemeente Zuidplas, een evangelische kerkstichting dat zich nu nog bevind in theaterzaal Swanla. In Oud Verlaat staat de hervormde kapel uit 1906.

Met Moerkapelle deelde Zevenhuizen een spoorweghalte aan de spoorlijn Gouda - Den Haag. Deze werd in 1870 geopend en in 1938 gesloten voor personenvervoer. De halte, halte Zevenhuizen-Moerkapelle, heeft er na nog wel een periode gediend als stopplaats voor goederentreinen voor onder andere het transport van suikerbieten.

In Zevenhuizen bevinden zich monumenten, waaronder de voormalige smederij van Heij aan de Dorpsstraat, diverse boerderijen en de Hervormde Dorpskerk en het kleine kerkje. Ook de molenviergang aan de Rotte is een monument. De eerste zaterdag van september wordt het Oogstfeest gehouden. Hier worden onder meer oude ambachten getoond. De vrijdagavond voor het Oogstfeest wordt op het Dorpsplein de "Night of the Harmony" gehouden. Aan de westkant van Zevenhuizen bevindt zich de Eendragtspolder, waar een roeibaan is aangelegd, de Willem-Alexanderbaan. Tegelijkertijd met het graafwerk is de polder heringericht, als natuur-/recreatiegebied.